Jak w swoim poradniku pisze Google – meta description nie jest widoczny podczas wizyty na stronie, łatwo więc można o nim zapomnieć, ale mimo to nie powinniśmy go zaniedbywać. Jest to ważny element, ponieważ krótko prezentuje naszą stronę użytkownikowi, tj. potencjalnemu klientowi i może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Czy ma jednak znaczenie dla pozycjonowania? I jak go napisać, aby skutecznie przyciągał ruch na naszą stronę? Odpowiedzi na te pytania – i kilka innych – znajdziesz w artykule.
Co to jest meta description?
Meta description to jeden z meta tagów, będący krótkim opisem zawartości strony. Może być on widoczny m.in. w wynikach wyszukiwania Google.
Oto przykład wdrożenia meta opisu na stronie:
meta name=”description” content=”Specjalizujemy się w: pozycjonowaniu, optymalizacji oraz tworzeniu stron internetowych, kampaniach linków sponsorowanych, audytach stron internetowych.”
A tak ten sam meta opis prezentuje się w wynikach wyszukiwania:
Niezależnie od tego, czy dodasz swój meta opis, Google może stworzyć własny, wykorzystując treść obecną na stronie. Dzieje się tak wtedy, kiedy fragment treści lepiej oddaje zawartość strony lub trafniej odpowiada na zapytanie niż meta description.
Opisy generowane przez Google mogą być jednak mało przyjazne dla użytkownika, dlatego zawsze warto włożyć trochę wysiłku w samodzielne napisanie jak najlepszego meta description. W ramach pozycjonowania stron optymalizujemy meta opisy na stronach naszych klientów.
Czy meta description wpływa na pozycje strony w wyszukiwarce Google?
Meta description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google, o czym informuje firma na swoim blogu, przy okazji wyjaśniania, czy meta tag keywords jest czynnikiem rankingowym.
Nie oznacza to jednak, że meta description jest bez znaczenia. Jeśli jest odpowiednio sformułowane, może mieć pozytywny wpływ na CTR (click-through-rate, czyli współczynnik klikalności), zachęcając użytkowników do przejścia na naszą stronę i tym samym przyciągając do nas potencjalnych klientów.
Ile znaków powinien mieć meta opis?
Ile powinna wynosić długość meta description? Co prawda meta opis może być dowolnie długi, ale najczęściej zaleca się od 50 do 155-160 znaków lub do 920 px, ponieważ w polu o takiej szerokości wyświetla się meta description na urządzeniach stacjonarnych. W przypadku mobile pole jest mniejsze, dlatego jeśli większość ruchu na twojej stronie pochodzi z urządzeń mobilnych, warto stosować krótsze opisy (do ok. 120 znaków).
Istnieją narzędzia, które umożliwiają sprawdzenie, jak nasza strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania, w tym jak wygląda jej meta opis – i czy nie jest zbyt długi (lub zbyt krótki).
Trzeba jednak mieć na uwadze, że Google co jakiś czas zmienia zalecenia dotyczące długości meta description, dlatego warto śledzić informacje na bieżąco, a z wszelkich narzędzi korzystać z głową – mogą nie być one aktualne.
Jak napisać skuteczny meta description?
Pamiętaj, że głównym zadaniem meta description jest przyciągnięcie wartościowego ruchu. Opis musi więc dobrze charakteryzować zawartość strony i zachęcać do kliknięcia.
Google radzi:
Używaj opisów wysokiej jakości. Podawaj w nich wszystkie niezbędne informacje. W związku z tym, że metaopisy nie są widoczne na stronach wyświetlanych przez użytkowników, można łatwo je zaniedbać. Wysokiej jakości opisy mogą jednak wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki nim możesz zyskać wielu użytkowników, którzy świadomie wejdą na Twoją stronę.
źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/appearance/good-titles-snippets
Poniżej znajdziesz kilka porad, które pomogą ci napisać doskonałe meta description.
Użyj w opisie języka korzyści
Użyj w opisie języka korzyści – wskaż użytkownikowi, co zyska, wchodząc na twoją stronę. Może kupi u ciebie bardzo wygodne buty, może zaoszczędzi czas, robiąc zakupy online, a może znajdzie wreszcie jasne wyjaśnienie mechaniki kwantowej, które pomoże mu ją zrozumieć? Postaw się w pozycji użytkownika i zawrzyj w opisie meta to, co jest ważne z jego punktu widzenia.
Oto przykład meta description, w którym sklep DeeZee zachęca do przejścia na ich stronę obietnicą butów, w których każda kobieta prezentuje się jak modelka.
Pamiętaj o CTA
Ważnym elementem meta opisu jest CTA (call-to-action), czyli wezwanie do działania. Napisz użytkownikowi wprost, co ma zrobić: „zobacz ofertę”, „zamów online”, „dowiedz się więcej”, „przeczytaj nasz artykuł”.
Używaj słów kluczowych, ale w naturalny sposób
Wyszukiwana fraza jest w wynikach wyróżniona pogrubieniem, dzięki czemu przyciągają one wzrok użytkownika i zwiększają szansę na kliknięcie.
Oto przykład wyniku wyszukiwania na frazę „kawa w kapsułkach Nespresso”:
Nie wprowadzaj w błąd
Pod żadnym pozorem nie wprowadzaj użytkowników w błąd, sugerując w meta opisie coś, czego nie ma na twojej stronie. Unikaj też pustych przechwałek – nie robią one dobrego wrażenia.
Zwróć uwagę na intencję wyszukiwania
Dopasuj meta description do intencji wyszukiwania. Przykładowo, jeśli piszesz opis na stronę konkretnego produktu w sklepie internetowym, skup się na zachęceniu użytkownika do zakupu tego produktu, nie zachwalaj całej swojej oferty.
Dodaj emoji
Możesz w opisach meta używać emoji, aby się wyróżnić. Dodatkowo emoji mogą wywołać w użytkownikach pozytywne emocje, co również nie jest bez znaczenia.
Oto przykład zastosowania emoji w meta opisie:
Stosuj słowa mocy
Wykorzystuj tzw. słowa mocy, czyli określenia, które szczególnie silnie przyciągają uwagę i zachęcają do przejścia na stronę, takie jak „darmowy” (np. „darmowy ebook”), „natychmiast” (np. „natychmiastowa wysyłka”) itp., ale też słowa wywołujące emocje, zachęcające do pośpiechu (”ostatnie sztuki”) lub oddziałujące na zmysły (”apetyczny”, „gładki”).
Zadbaj o unikalne opisy
Postaraj się, aby meta opisy na poszczególnych podstronach były unikalne – zdarza się, że na jednej stronie wyników wyszukiwania pojawia się kilka podstron z jednej domeny (np. 3 różne produkty), a w takiej sytuacji powtarzające się opisy mogą nie budzić zaufania.
Jeśli w twoim serwisie znajduje się bardzo dużo podstron, możesz generować meta opisy automatycznie na podstawie schematu, który zapewni ich unikalność. Więcej o tej możliwości przeczytasz za chwilę.
Poprawnie stosuj dane strukturalne
Dodatkowo warto mieć na swojej stronie poprawnie zaimplementowane dane strukturalne, ponieważ dają one szansę na to, że twoja strona pojawi się w rozszerzonych wynikach wyszukiwania (rich snippet) ze wzbogaconym opisem.
Czy warto automatycznie generować meta opisy?
W przypadku dużych stron, na przykład sklepów internetowych zawierających tysiące produktów, napisanie ręcznie niepowtarzalnego meta description może być trudne. W takich sytuacjach warto przygotować schemat, który pozwoli generować automatycznie unikalne meta opisy, będące zarazem uniwersalne i atrakcyjne dla użytkownika.
Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/seo/meta-description-czym-jest-opis-meta-i-jak-go-napisac-by-byl-skuteczny/