Na początku tego stulecia kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najistotniejszych zagadnień z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze kilkanaście lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa raczkowała i nie donoszono co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów znanych firm. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być strzeżone, rozpowszechniło się stosowanie na stronach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już standard.
Z jakiego powodu certyfikaty SSL są w dzisiejszych czasach konieczne?
Obecnie większa część świadomych użytkowników internetu zanim założy konto w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza kontaktowego czy dokona kupna karta kredytową, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie przedsiębiorstwa, przedszkola, szpitala, banku, stowarzyszenia czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek informacje, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i przekaże za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez obce podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Popularny certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza pojedynczą domenę, sprawdzi się w przypadku niewielkich stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla organizacji pozarządowych, stron korporacyjnych oraz branży e-commerce.
Wdrożenie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję strony
Niedawno znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest aktualnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać witryny nie stosujące certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla użytkowników (w pasku adresowym widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego również czasu zapewnienie bezpieczeństwa informacji wprowadzanych na stronie stało się jednym z niezwykle istotnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeżeli zależy nam na podwyższeniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się konieczne.