Dotychczas praca zdalna istniała jako dodatek do pracy w biurze. Na ogół była po prostu formą benefitu dla pracownika. Teraz z uwagi na nadal utrzymujący się stan pandemii wielu z nas odesłano na tzw. home office. Jednak nie wszyscy umieją poradzić sobie z tym systemem pracy. Rozwiązaniem jest odpowiednia organizacja. Sprawdź parę sposobów, jak zorganizować sobie pracę zdalną.
W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, dużo przedsiębiorstw postanowiło przejść na systemem home office. Dla części osób, które nie miały wcześniej doświadczenia z takim trybem pracy, efektywna organizacja czasu wydaje się ogromnym wyzwaniem, bo wymaga od nich zastosowania kilku nowych reguł.
Jak wykorzystać zalety oraz złagodzić wady związane z pracą zdalną?
Po pierwsze trzeba wyznaczyć sobie wygodne miejsce do pracy. W idealnych warunkach jest to pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Aczkolwiek nie w każdym mieszkaniu jest to możliwe. Niekiedy mamy jedynie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na postawienie stolika czy biurka i to również się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, żeby strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Koniecznie należy również zwrócić uwagę na oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeżeli nie posiadasz w mieszkaniu wygodnego biurka czy fotela to zalecamy zdecydować się na jego zakup od znajomych albo sprawdzić lokalne ogłoszenia o sprzedaży na Facebooku.
Szczegółowe rozplanowanie trybu pracy
W trakcie pracy poza biurem istotna jest dyscyplina oraz sumienność w wykonywaniu obowiązków. Powinniśmy zachowywać się tak, jak w czasie pracy w biurze. Gdy nasze godziny pracy nie są z góry ustalone, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Warto pamiętać, aby w godzinach pracy nie wykonywać innych obowiązków. Efektywnym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyłączenie powiadomień z portali społecznościowych czy stosowanie techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odpoczynkiem pomiędzy następnymi zadaniami.
Praca w domu a dress code
Dzień przesiedziany w piżamie mimo, że zdaje się być świetnym pomysłem, może mieć niekorzystny wpływ na naszą produktywność. Domowy strój może być na tyle komfortowy, że będzie powodować rozleniwienie. Aby do tego nie dopuścić warto zadbać o swoją prezencję, zwłaszcza jeżeli w godzinach pracy zdarzają się zebrania na videochacie. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.
Utrzymanie relacji ze współpracownikami
W przypadku trybu pracy na zdalną znikają ceremoniały biurowe np. codzienne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście podczas przerwy obiadowej bądź dojazd. Do zachowania dobrych stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności omówienia czegoś jednocześnie z dużą grupą pracowników, łatwiejsze będzie zebranie online przez Skype, Google Meet lub Zoom. Jeśli czujemy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów prywatnych. W pracy z domu niezmiernie ważne jest zachowanie należytego komfortu psychicznego, szczególnie kiedy rzadko spotykamy ze znajomymi.